Mopedsäsongen drar igång

Nu drar mopedsäsongen igång på allvar.
De flesta vet säkert hur reglerna ser ut men trots att vi numera har en stor variation på hur fort en moped får gå och hur den ska vara utrustad skall det fixas och trixas så att det i slutändan blir ett olagligt fordon. Onödigt tycker vi nog.

Kör man en trimmad moped riskerar man att åka dit för olovlig körning eftersom körkortet eller förarbeviset bara gäller för en viss typ av moped med en viss tillåten maxhastighet.

Om en EU-moped är trimmad klassas den plötsligt som lätt motorcykel – och då krävs ett MC-körkort.

Straffet för olovlig körning med trimmad moped är dagsböter. Dessutom dras förarbeviset eller körkortet tillbaka och det kan ta drygt ett år att få lämplighetsbeviset för ett nytt kort.

Även föräldrarna kan dömas till dagsböter för tillåtande av olovlig körning om de äger mopeden och har lånat ut den.

Men... DET VIKTIGASTE: I FÖRSTA HAND HANDLAR DET OM ATT FÖREBYGGA RISKEN FÖR OLYCKOR !

Vad är en moped klass 1: http://www.transportstyrelsen.se/…/For…/Moped/Moped-klass-I/

Vad är en moped klass 2: http://www.transportstyrelsen.se/…/Fo…/Moped/Moped-klass-II/

Vad är en äldre 30-moped: http://www.transportstyrelsen.se/…/Moped-klass-II-med-typi…/

Trygg i Hagfors foto.   Foto: Polisen
25 apr. 2015